sockermonstret

En blogg om sockerberoende, kampen om vikten och vägen till att njuta fullt av livet!

En hållbar plan

Publicerad 2013-11-20 10:23:18 i Tankar

Vi vet ju egentligen alla hur vi ska gå ner i vikt - mindre mat och mer motion. Men för en del av oss är det svårt att hitta en balans och det är lätt att hamna i en ond spiral av att äta förlite kontra överätning, träna intensivt några veckor för att sedan ge upp helt i flera månader.
 
Jag har själv testat diverse otaliga dieter genom åren men kommit fram till att det mest framgångsrika receptet är att äta lite av allt med måtta och att hitta en träningsform som man trivs med och lägga sig på en rimlig nivå. Sedan kämpar jag fortfarande med mitt sockerberoende som slår tillbaka till och från (gärna under hösten). Det ÄR otroligt svårt att bryta gamla mönster, när hjärnan hejar på en att äta mer mer mer för att det just i denna stund inte spelar någon roll tills man stocknar av socker i kroppen och då kommer ångesten över hur dåligt man mår.
 
Mitt främsta mål är att må bra, både i knopp och kropp. Sedan vill jag gärna känna mig fin också, stark och energisk. Jag hoppas innerligt att helgen som varit får lov att vara min sista hetsätningshelg på länge. 
 
Jag anser inte längre att jag behöver leva helt utan kolhydrater, för på min egen kropp har de faktiskt en positiv inverkan både vad gäller förbränning och hunger. Och det ska finnas plats för godsaker också - med måtta!
 
 
De här första dagarna kommer jag äta väldigt lite, men jag har så mycket energi lagrad i kroppen efter helgen att jag klarar mig gott och väl. På fredag kommer jag öka intaget till ca 1200 och komma igång med regelbunden motion och veckan efter kommer bli lite bollande med energiintaget för att hitta en bra balans där jag kan bränna fett och maximera energin. Jag kommer också att ta upp min pilatesträning som gör under för kroppen! Kommer skriva mer om det längre fram. Det kortsiktiga målet är att vara ganska fit inför den stora Nyårshelgen och det långsiktigare målet att komma igång med löpning till sommaren.
 
Just nu använder jag flitigt appen Shape Up. Det är faktiskt så att det inte finns några genvägar. Har man svårt att äta balanserat, d.v.s. ofta under - eller överäter så kan det vara en god idé att hålla koll på kalorimängden under en period för att lära känna sin kropp bättre, hur mycket man faktiskt behöver äta och av vad.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sarah

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela