sockermonstret

En blogg om sockerberoende, kampen om vikten och vägen till att njuta fullt av livet!

Gravlax & dillkött

Publicerad 2012-06-13 14:55:06 i Mat & Recept



Gravad lax är superenkelt att göra själv, går jättesnabbt och är så mycket godare än den färdigköpta, vakuumpackade!

Väg upp ca 1,2 kg lax (600g x 2). Mortla svartpeppar (jag tar 1-2 msk!), 1/2 dl salt och en stor knippe dill. Blanda salt, svartpeppar och dill och lägg hälften emellan laxbitarna och resten på under- och översidan. Och ja, du har läst rätt, jag skiter i sockret! Sockret är till för att göra fiskköttet mjukare. Jag tycker det bara blir lättare att skära i fina skivor när det är lite fastare.



Jag brukar packa in den i smörgås/bakplåtspapper och dubbla plastpåsar eftersom saltet gör att mycket vätska lämnar laxen. Lägg in i kylen 2-3 dygn med en tallrik ovanpå och tyngder, ex. två mjölkpaket ovanpå. Vänd laxen morgon och kväll. Efter 2-3 dagar kan den skivas upp och ätas, den behöver inte vara fryst eller frysas innan!



Har haft oxgrytbitar på kokning med bl.a. dill och persilja i några timmar. Ska ta av den nu och sila buljongen som det ska göras soppa på ikväll. Var lika bra att långkoka köttet nu när jag var hemma så går middagen snabbt sen! Ska strax hämta sonen och sen ska vi ut och fika i parken :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sarah

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela