sockermonstret

En blogg om sockerberoende, kampen om vikten och vägen till att njuta fullt av livet!

Chokladkaka

Publicerad 2012-06-06 17:28:58 i Mat & Recept



Min kakabit som var ganska stor vägde 91 g á la 136 kcal!

Har varit ute i parken i ca 2,5-3 timmar! Riktigt gott att komma hem till en god men nyttig chokladkaka och kaffe! Rekommenderas att testa om man gillar choklad och vill vara nyttig i veckorna.

Recept Chokladkaka



Ingredienser:

  • 4 st ägg
  • 1 dl sukrin/sötin
  • 200 g lättkvarg 0,1% fett
  • 1 msk mjölkpulver fettfri
  • 5 msk mandelmjöl
  • ca 1 dl (40g) kakao (jag använde vanlig fetthalt 22% då jag inte har någon annan hemma)
  • 1-2 tsk ekologiskt vaniljpulver
  • 1 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • ev. sukrin florsocker som garnering ovanpå

Utförande:

Ugn: 220 grader C

  1. Vispa ägg, sukrin och salt vitt och pösigt (ca 5 min med elvisp).
  2. Häll ner kvarg, mandelmjöl, mjölkpulver, vaniljpulver och sikta i kakao med en sil (för att undvika klumpar). Vispa ihop med elvispen.
  3. Förbered en kakaform med ex. bakplåtspapper (som bilden ovan) elelr med matfett. Häll ner smeten och grädda ca 15 min i mitten av ugnen. Den får gärna vara lite kladdig i mitten!
  4. Låt svalna, ät och njut!

Näringsvärde per 100g chokladkaka:

12 g protein
4g kolhydrater
9g fett
150 kcal

OBS! Det går att göra kakan ännu kalorifattigare genom att använda fettreducerad kakao istället för vanlig!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sarah

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela