sockermonstret

En blogg om sockerberoende, kampen om vikten och vägen till att njuta fullt av livet!

Rabarberpaj

Publicerad 2012-05-23 15:31:56 i Mat & Recept



Den fick en aning förmycket färg och kunde ha blivit bränd om jag inte tagit ut den så nästa gång kommer jag sänka värmen i ugnen en aning!

Trots att jag inte hunnit provsmaka än så vågar jag mig på att slänga in receptet redan nu! Längst ner kommer näringsvärdet.

Rabarberpaj: 50 min

  • 3 ägg
  • 0,5 burk ICA kvarg 0,1%
  • ca 1dl + 0,75dl sukrin
  • Vaniljpulver 1-2 tsk
  • 250g rabarber

Mjölblandning:
  • Mandelmjöl 2 msk
  • Mjölkpulver fettfri 2 msk
  • Vetekli 3 msk
  • Psylliumskal/fiberhusk 3 msk
  • Bakpulver 1 tsk
Ugn: ca 150-175 grader C (jag hade 180-200)

1. Värm ugnen till 225 grader C. Börja med att skölja och dela rabarber i mindre bitar. Lägg i en ugnsfastform med lite vatten i botten (om du inte vill använda fett). Strö över ca 1 dl sukrin (man kan ta mindre till en början) och blanda om. Ugnsstek raberberna ca 20 min i mitten av ugnen tills de är mjuka. Man kan vända dem en gång under tiden. Smaka av dem när de svalnat ifall mer sukrin behövs om du valt att ta mindre än 1 dl!



Låt stå och svalna!

2. Mät upp och blanda ihop "mjölblandningen". Vispa ägg, 0,75dl sukrin och vaniljpulver vitt och fluffigt med elvisp. Vispa ner en halv burk kvarg (ca. 125g) och mjölblandningen.

3. Klipp ut bakplåtspapper som passar en pajform ca 24 cm omkrets (eller använd lite matfett). Häll smeten i pajformen och grädde på 180-200 grader 5 min. Ta ut!

4. Sila av rabarbersaften och lägg rabarberna i pajen. Sänk värmen till ca 150-175 grader och grädda ytterliggare ca 20 min.

Färdig! Låt svalna och njut!

Näringsvärde per 100g (Hela min paj i vanlig pajform vägde 616g!):

Protein Kolhydrat Fett Kcal
8,1g 4,6g 4,2g 89,3




Spara gärna saften från rabarberna. Gott att blanda med lättkvarg eller kanske göra en rabarberdrink på?

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sarah

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela