sockermonstret

En blogg om sockerberoende, kampen om vikten och vägen till att njuta fullt av livet!

Nyttiga Kanelbullar

Publicerad 2012-05-17 17:02:50 i Mat & Recept



Jag var själv väldigt skeptisk innan jag själv smakade (ville inte heller lägga in receptet innan ifall de inte var goda). För min del översteg de verkligen förväntan, jag tycker de var jättegoda med smaklikheter med Pågens små kanelsnäckor!
(OBS! Läs gärna igenom instruktionerna innan!)

Ingredienser för en plåt:
  • 2 st. äggulor
  • 4 st äggvitor (ska vispas till skum!)
  • 200g + 60g lättkvarg 0,1% fett
  • 30g smör
  • Knappt 1 dl + 1 msk sukrin
  • Ekologiskt vaniljpulver 1 tsk
  • Bakpulver 1 tsk
  • 2 msk mjölkpulver (ex. Sempers, finns i vanlig livsmedelsbutik)
  • 2 msk psylliumskal/fiberhusk
  • 2 msk mandelmjöl
  • 3 msk vetekli
  • Kanel & kardemumma
  • En nypa salt
Ugn: 180 grader (över- och undervärme).

Här kommer en bildserie när jag bakade dem i förmiddags, efter kommer tillvägagångssätt.



1. Blanda en "mjölblandning" på mjölkpulver, vetekli, mandelmjöl, psylliumskal och bakpulver i en skål. Blanda ihop äggulor med 200g kvarg med gaffel i en stor bunke, häll ner mjölblandningen, lite salt, vanilj och kardemumma och blanda.

2. Vispa äggvitorna luftigt i en separat skål (glas/metall) med knappt 1dl sukrin.

3. Rör försiktigt ihop äggvitorna i bunken med resten av smeten med äggulorna.

4. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper (bruna är bäst), grädda i mitten av ugnen till den börjar ta färg, ta ut och låt svalna lite.

5. Blanda under tiden 30g rumsvarmt smör med ca 60g kvarg, 1 msk sukrin och ev, lite mer vaniljpulver.

6. Bred ut smörblandningen och pudra över kanel.

7. Rulla försiktigt ihop som en rulltårta, försök att rulla ganska "hårt" så det inte blir ett stort mellanrum i mitten. Är det svårt kan man skära "strimlor" och rulla ihop var för sig.

6. Dela med kniv och lägg i bull/muffinsformar. Grädda åter ca 10-15 min i mitten av ugnen tills det börjar dofta gott och de fått lagom med färg.

Låt svalna något, ät och njut!!


Näringsvärde per 100g:

9,65g protein
4,16g kolhydrater
7,52g fett
121,67 kcal

Näringsvärde per bulle (mina vägde i snitt 35g):

3,38g protein
1,46g kolhydrater
2,63g fett
42,59 kcal




Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sarah

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela